Om din resa

Allt du behöver veta inför din resa

Ankomst och transfer

När ni har landat på flygplatsen hämtar ni ert bagage på bagagebandet. Vid vissa flygplatser levereras specialbagage vid ett större bagageband i bagagehallen. Håll utkik efter skyltar eller fråga personal i bagagehallen. När allt bagage är uthämtat beger ni er ut i ankomsthallen. När alla resenärer har kommit ut till bussen är det dags att åka till destinationen. En chaufför väntar med en igenkännande skylt.

Anmälningsavgift och slutbetalning

När du bokar din resa skall du delbetala 15% av totalbeloppet 10 dagar efter bokningstillfället. Slutbetalningen av resan skall vara oss tillhanda 40 dagar innan avresa. Du kan betala hela summan eller bara din anmälningsavgift om 15% av totalbeloppet med VISA eller MasterCard. Välj alternativet kortbetalning eller faktura vid bokning. Ni kan i ett senare skede också välja att betala slutdelen med kort.

Avbokning

När vi mottagit din anmälan för en resa är du bunden att betala din anmälningsavgift även om du avbokar din resa. Om du inte har betalat din anmälningsavgift vid avbokning, har vi rätten att kräva in betalning för denna del av din resa. Om du avbokar din resa senare än 70 dagar innan avresa är du även bunden till slutbetalningen av din resa.

Bagage

I samtliga våra resor ingår minst ett incheckat bagage och ett handbagage. Eventuella skillnader förekommer beroende på flygbolag. Ni får all denna informationen via ert flygdokument som skickas ut via e-post eller via en av våra kontaktpersoner innan avresa.
Individuella flygbiljetter
Bokas en individuell flygbiljett som inte tillhör en av våra ursprungliga gruppbokningar om minst 10 personer så blir anmälningsavgiften förhöjd till 4000 kr inom Europa, 6000 kr till Dubai och övriga världen. Denna anmälningsavgift är inte återbetalningsbar och kan inte ändras. Är namnet felstavat vid bokningstillfället så är det resenärens ansvar att betala namnändringskostnaden mellan 500-1000 kr beroende på flygbolagets extra avgift. Den förhöjda anmälningsavgiften skall vara oss tillhanda innan flygbiljetten kan bekräftas och skickas till resenär.

Bokning av resa

All bokning av resor görs online i vårt bokningssystem eller via mail till eric@pt-travel.se med information om vilket resmål och datum ni önskar för er resa.
När du bokar en resa online eller via e-post är du bunden till betalning av resan. Du har alltid rätten att avboka resan enligt våra avbokningsregler, för mer information se avbokning. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar.

Flygbiljett och flygtider

Vi skickar ut era flygdokument/flygbiljetter ca 20 dagar innan avresa. I flygbiljetten finner ni samtliga flygtider och flygnummer. I mesta möjliga mån försöker vi informera er via mail eller via er gruppledare vid eventuella ändringar eller förseningar. Vi rekommenderar er dock alltid att innan er avresa söka information om ert flyg avgår enligt utsatt tid. Det är din skyldighet som resenär med Personal Training Travel i Sverige AB att uppmärksamma eventuella flygändringar innan avresa. Ni hittar denna information på respektive flygplats hemsida, alternativt får ni ringa flygplatsen och fråga om just er avgång. Sker det en ändring av er avresa, med mer än 3 h så meddelar Personal Training Travel i Sverige AB er denna ändring. Ändringar under 3 h ansvarar Ni som resenär själva att uppmärksamma. Vi skickar inte ut din flygbiljett förrän vi erhållit din slutbetalning.
Vi reserverar oss för eventuella ändringar och felskrivningar i allt marknadsföringsmaterial och på vår hemsida. Samtliga flygbolag har olika regelverk kring ändringar och vi förbehåller oss rätten att ändra er resa om flygbolagen förändrar er färdplan. Emirates – individuell platsreservation samt online incheckning 48 h innan avresa.
För platsreservation samt on-line incheckning; Gå in på www.Emirates.com, tryck på ”Manage an existing booking”och fyll i samtliga uppgifter. TAP Air – Online incheckning 72 timmar innan avresa via TAP´s hemsida, för platsreservation kontakta eric@pt-travel.se

Aegean Airlines – individuell platsreservation samt online incheckning 48 h innan avresa. För platsreservation samt on-line incheckning; Gå in på http://en.aegeanair.com/#check-in och fyll i samtliga uppgifter.

Norwegian – För individuell platsreservation: Gå in på www.norwegian.se, tryck på ”logga in” och fyll i samtliga uppgifter i rutan till höger.

Försäkring och avbeställningsskydd

Notera att det är du/ni som resenär personligen måste teckna skydd för ert bagage, eventuella förseningar, sjukdom eller olycksfall. Ni kan teckna ert fulla reseskydd via er hemförsäkring som är mest prisvärt och gäller för alla era resor under året. Vi kan erbjuda ERV reseförsäkringar för 395 sek/resa/person, där ni kan välja ett fulltäckande skydd för er resa med avbeställningsskydd och försäkring för hela resa. Boka din försäkring på www.erv.se
Försenat eller skadat bagage

Om ditt bagage inte återfinns på bandet rekommenderar vi att du gör följande:
• Kontrollera att bagaget inte ligger på något annat bagageband.
• Kontrollera att bagaget inte ligger på bandet för specialbagage.
• Uppsök disken för förlorat bagage (luggage claim).
• Gör en anmälan om saknat bagage. Se till att du får en skriftlig rapport (PIR-rapport) för ditt saknade bagage. På denna skall det finnas uppgifter om vilket bagagenummer anmälan gäller, telefonnummer för att fråga om bagaget samt ärendenummer på rapporten.
• Se till att du får uppgifter om vilken flight som bagaget beräknas anlända med.
• Oftast kommer bagaget med nästa möjliga flight. Flygplatsen anlitar då en budfirma eller taxi för att transportera bagaget till hotellet.

För att senare kunna begära ersättning från flygbolag är det viktigt att begäran görs inom 21 dagar och att ni kan uppvisa original av PIR-rapport, flygbiljett och kvitton för relevanta utlägg. Naturligtvis skapar det problem när bagage blir försenat. En god idé kan vara att packa en uppsättning underkläder och hygienartiklar i handbagaget. Se till att du inte överskrider reglerna för att ta ombord vätskor på planet.

Halvpension

I vår halvpension ingår till samtliga 7 nätters paket, om inget annat anges 7 frukostar och 5 middagar. Övriga måltider bekostas individuellt av alla resenärer.

Hemresa

Innan det är dags för hemresa finns det några saker att tänka på:
• Kontrollera ordentligt att du inte har lämnat kvar några saker på rummet.
• Placera pass och biljetter så att de är lättillgängliga.
• Betala gärna din slutnota kvällen innan. Då slipper du stressen när alla resenärer skall checka ut samtidigt
• Bär bagaget till lobbyn och placera det i hotellets bagagerum.
• Var i god tid till transferbussen.
Om ni får hjälp med bagaget, var noga med att kontrollera att ditt bagage har lastats i och ur bussen.
Incheckning på hotellet
Generellt gäller följande:
• Lämna över ditt pass till hotellreceptionisten som tar en kopia på detta.
• Fyll i blanketten för incheckning.
• Lämna över kreditkort som garanti för betalning av slutnota. Hotellet kan i vissa fall reservera ett belopp på kortet som släpps när slutnotan är betald.

Enligt internationella hotellbestämmelser sker gästbyte kl 12.00 men ibland även tidigare. Därefter måste städerskorna få en chans att iordningställa rummen. Detta gäller även om du avreser på kvällen eller natten. Ibland måste du själv ta ansvar för ditt bagage. Enligt samma regler kan inte ankommande gäster förvänta sig att få tillgång till sitt rum förrän kl 15.00 på ankomstdagen. På avresedagen kan hotellet, i mån av tillgång, erbjuda ett gemensamt rum för ombyte, vila och dusch, till de hemresande resenärerna.

Kammarkollegiet och resegarantier

Personal Training Travel i Sverige AB ställer genom 360 Travel Group AB lagstadgade resegarantier hos Kammarkollegiet och är medlem i Svenska Resebyråföreningen. Hos Factor försäkring har vi en utvidgad ansvarsförsäkring som täcker er resenärer om vi som researrangör inte kan leverera en resa enligt svenska bestämmelser och lagar. Detta kan handla om flygbolag i konkurs, inställda flyg, extra övernattningar, hotell som går i konkurs eller andra händelser som vi inte har möjlighet att styra över. 360 Travel Group ställer sina resegarantier genom Nordic Guarantee Försäkringsaktiebolag, Kista Science Tower, 164 51 Kista, 08-34 06 60, info@nordg.se.

Ni kan läsa mer på:
Kammarkollegiet på www.kammarkollegiet.se
Svenska Resebyråföreningen på www.srf-org.se
Ni kan läsa mer om Factor Försäkringar på www.factor.se

Måltider på flyget

Generellt så ingår inte mat på flyget i våra flygningar. Tänk gärna på det om ni börjar bli hungriga, har en inrikesflygning framför er och sen en längre transfer till hotellet. Skulle mat/dryck ta slut ersätts inte detta.

Pass och visum

Alla som reser måste ha ett giltigt pass. Observera att pass med foto även krävs för spädbarn. Kontrollera att ditt pass är giltigt minst 6 månader efter aktuellt hemresedatum samt att ingen sida i passet på något sätt är skadad. Ett pass som är trasigt är inte giltigt. För ytterligare frågor om pass, kontakta pass- alternativt polismyndigheten i din kommun. Personal Training Travel i Sverige AB ansvarar ej för följderna om resenär ej har giltigt pass eller visum. Enligt EU-direktiv har Sverige infört krav på ID-kontroll av passagerare också vid incheckning och ombordstigning på planet. Detta för att säkerställa att en passagerare som har checkat in bagage också medföljer på flygningen. Kravet gäller samtliga utrikes avgångar. Godkända ID-handlingar är pass, körkort och SIS märkta ID-kort.

Sjukdom och olycksfall

Kontakta alltid läkare för att erhålla läkarintyg på att ni varit sängliggande eller ej haft möjlighet att delta på träningar. Detta krävs för att ni ska kunna erhålla ersättning från ert försäkringsbolag. Skulle sjukdom innebära att man behöver hemtransport, är det ditt försäkringsbolag som hanterar detta. Ta gärna med dig ditt försäkringsnummer om olyckan skulle inträffa.

Varumärket PT-Travel

Personal Training Travel i Sverige AB är din totala researrangör och äger varumärket PT-Travel. Samtliga fakturor och företagsrelaterad information kommer från Personal Training Travel i Sverige AB som har sitt säte i Johanneshov i Stockholms län med organisationsnummer 559082-9551.

Resenärers egna ansvar:
Personal Training Travel i Sverige AB ansvarar för att alla resenärer är inbokade på flyg, hotell och träningspaket enligt faktura. Det är alla resenärers egna ansvar:
• att stava namn korrekt enligt pass vid bokning
• att ta reda på eventuella ändringar av flygtider och vara på flygplatsen i god tid innan avresa
• att ha tagit reda på information om flygplatstransport på destination
• att betala resan innan förfallodatum
• att vara införstådd om bokat resepaket vid bokning av resa som beskrivs tydligt i fliken ”Läs mer” eller alternativt styrka annat innehåll skriftligen från personal via e–post.
• att vara införstådd i att genom att boka resan bekräftar att du att du tagit del av innehållet av resepaketet.

Flygplatstransport

Ni mottager information om flygplatstransfers avgång från flygplats och från boendet på destination i det utskick med er flygbiljett.